#

Interviu cu Dana Ghinet, manager Acces Project Investments

Managerul Acces Project Investments (API), Dana Ghinet, se poate lauda ca in cei peste 10 ani de scriere si implementarea de proiecte cu finantare nerambursabila a ajutat peste 200 de firme sa aiba proiecte castigatoare, cu o valoare eligibila a proiectelor de peste 100 de milioane de euro.

Redactia: Care a fost momentul decisiv ce a dus la crearea Acces Project Investments (API) si cum au fost primii pasi facuti?

Dana Ghinet: Oportunitatea oferita de accesarea fondurilor nerambursabile, precum si inclinarea spre ceea ce presupune managementul de proiect, a fost momentul in care am decis desfasurarea acestei activitati in mod constant si sustinut. Am cochetat cu managementul de proiect inca din momentul activitatii mele de voluntariat in AIESEC Iasi iar experienta a fost imbunatatita in cadrul Centrului de Studii Europene Iasi cand am scris si implementat un proiect Leonardo. Activitatea de consultanta pentru managementul proiectelor din surse de finantare nerambursabile a inceput in 2005 impreuna cu parteneri din domeniul industrial. Reusita proiectelor, atat in etapa de scriere cat si in implementare, ne-a determinat sa ne dezvoltam si sa crestem. Performantele sunt cele care au convins intotdeauna clientii sa aiba incredere in parteneriatul cu noi.

Redactia: Care au fost provocarile intalnite pe parcursul stabilirii si inchegarii echipei permanente a API? Ce putem invata din aceasta experienta?

Dana Ghinet: Provocarea a fost sa identificam persoane care sa aiba aceleasi valori si sa rezoneze cu modalitatea noastra de prestare a serviciilor de consultanta. Experienta s-a format prin incercare – eroare iar fiecare proiect este unic prin modul de realizare si prin modalitatea de implementare. Exista o structura comuna a abordarii dar derularea este total diferita. Din acest considerent perioada de formare a echipei este mare pentru ca fiecare are nevoie sa asimileze propria experienta si sa o transpuna in proceduri noi de lucru sau sa le imbunatatesca pe cele existente. Provocarea continua este sa fim si sa ramanem o echipa indiferent de perioada prin care trecem. Daca ar fi sa spunem ce am invatat din experienta de pana acuma este ca lucrurile au nevoie de timp pentru a se contura si ca trebuie sa avem rabdare pentru ca delegarea sa fie completa. In consultanta, credibilitatea si autoritatea are la baza cea mai scumpa sursa, si anume experienta.

Redactia: “Fuga” sau migrarea specialistilor spre firmele concurente este un fenomen ce nu trebuie neglijat. Cum gestionati fluctuatia personalului?

Dana Ghinet: Este un fenomen ce nu poate fi evitat in niciun domeniu de activitate. Daca partea materiala este cea mai importanta atunci este destul de dificil sa faci fata fluctuatiei mare de personal. Noi combinam mai multe ingrediente pentru a avea alaturi aceeasi oameni si pentru a avea o echipa constanta pe termen lung. Avem o atmosfera placuta la birou, lucram impreuna la proiecte, ne distram impreuna, plangem impreuna, stabilim obiectivele si le evaluam impreuna, decidem impreuna daca schimbam directia sau nu, decidem impreuna daca pastram un client sau daca nu…la care adaugam bineinteles si partea pecuniara care sa completeze relatia de colaborare dintre noi.

Redactia: Prin intermediul programului POSCCE, impreuna cu clientii de tip IMM şi companii mari, in perioada 2006-2013, ati realizat diverse tipuri de investitii iar raportul final al portofoliului este prezentat in graficul alaturat. Cum comentati rezultatele atinse?

Dana Ghinet: Acesta este o analiza reala a activitatii noastre pentru perioada mentionata, desi in ultima perioada cele 16% de la proiectele aflate in evaluare au migrat catre zona de implementare….ceea ce este minunat. Explicatia pentru rezultatele mentionate anterior este simpla deoarece facem o analiza cat se poate de riguroasa a proiectului de investitii si a clientului, sustinand proiectele care isi propun sa aiba impact la nivel local/regional, care dovedesc durabilitatea si viabilitatea pe termen lung. La aceasta se adauga experienta in redactarea si implementarea proiectului, astfel incat asiguram consultanta clientului pana la momentul in care nu mai are obligatii contractuale pentru proiectul de finantare.

schema.poscce

Redactia: Pentru perioada 2014 – 2020, exista voci care apreciaza ca in continuare nu exista o politica clara care sa vizeze organizarea si alocarile pentru fondurilor structurale si de investitii din urmatorul exercitiu financiar al UE. Cu mentiunea ca situatia generala este totusi “vizibil imbunatatita” dar care sufera in continuare de “lipsa de viziune si strategie”. În ce masura se confirma sau infirma aceste spuse si care sunt greselile pe care nu ar mai trebui sa le intalnim in perioada 2014-2020?

Dana Ghinet: Constatam ca exista anumite actiuni si schimbari, insa nu sunt constante, nu sunt continue si nu au in vedere decat rezolvarea unor probleme izolate din intreaga procedura de absortie a fondurilor europene. De exemplu, exista intentia de a ajuta beneficiarii prin intermediul cererii de plata dar nu exista norme de aplicare iar din punct de vedere comercial nu este o procedura functionala 100%. Cererea de plata se doreste a fi un mecanism mai usor de decontare in conditia in care pentru bunul/ serviciul/lucrarea este realizata punerea in functiune si receptia. Aceasta presupune ca in cazul bunurilor, acestea sa fie deja livrate. Problema apare in momentul in care doar un foarte mic procent de furnizori au disponibilitatea de a livra fara plata. Un alt aspect omis in aceasta procedura este faptul ca platile nu se pot efectua din Trezorerie catre furnizori externi, decat daca facem o serie de artificii… Referitor la 2014-2020 nu doresc sa fiu pesimista dar nu cred ca am invatat foarte mult din perioada anterioara. Nu fac o afirmatie gratuita dar in acest moment problema sesizata in cadrul transferul contractelor de la AM POS CCE la ADR-uri este ca repetam aceleasi probleme si clarificam aceleasi situatii cu care AM POS CCE s-a confruntat in 2008-2009 … prin urmare s-a schimbat structura dar nu s-a asigurat si transferul de Know-How. Mai mult, exista o prudenta exagerata, o inventare de reguli si o combinatie intre POR si POS CCE care nu conduc la evolutie ci mai degraba la stagnare si renuntare din partea Beneficiarilor.

Redactia: Anul 2014 este unul care se dedica alegerilor europarlamentare si prezidentiale. Cum considerati ca influenteaza acest aspect finalitatea si succesul proiectelor derulate la nivel national?

Dana Ghinet: Din pacate politicul influenteaza realizarea si implementarea proiectelor in orice perioada, cu atat mai mult intr-un an electoral. Vor exista cu siguranta apeluri care vor fi deschise in perioada apropiata alegerilor, va fi putin mai multa agitatie dupa care vom avea o perioada de liniste in care nu vom cunoaste ce s-a intamplat cu proiectele depuse. Este desigur un scenariu bazat pe experienta anilor anteriori. As fi foarte bucuroasa sa ma insel in aceasta privinta si sa avem continuitate in depunerea si contractarea proiectelor. Din pacate, avem perioade mari de asteptare de la depunerea proiectelor (1 pana la 3 ani) pana la momentul in care beneficiarii contracteaza. Aceste perioade mari genereaza modificari ale listei de investitii sau modificari din punct de vedere tehnic care sunt acceptate foarte greu de ADR-uri.

Redactia: Odata cu dezvoltarea culturii ce vizeaza sursele de finantare si multitudinea de proiecte posibile, a crescut si numarul de solutii de consultanta disponibile pe piata. Pentru a ne asigura ca vom lucra cu o echipa bine pregatita, pe ce criterii considerati ca este recomandat sa selectam viitorul nostru furnizor de consultanta?

Dana Ghinet: Aici cel mai bine va poate raspunde un beneficiar … Din discutiile avute de-a lungul timpului credem ca este cel mai bine sa mergeti pe recomandarile pe care le primiti din cercul dvs. Recomandarea este cea mai puternica si stabileste deja o baza pentru colaborarea viitoare. Un alt aspect este verificarea portofoliului de clienti ai consultantului si discutia cu privire la colaborarea pe care acestia au avut-o cu firma de consultanta. Din punctul meu de vedere cea mai importanta este „chimia” si daca rezonati excelent cu reprezentantii firmei de consultanta. Aveti in vedere ca veti colabora pe termen foarte lung ( 1 an pana la contractare, 1-2 ani de implementare, 3-5 ani post implementare) si este important sa aveti un parteneriat si nu o relatie strict contractuala.

Redactia: Pe parcursul timpului, care sunt pricipalele greseli pe care le-ati observat ca se repeta din partea stakeholderilor in cadrul proiectelor? Ce solutii putem aplica acestora?

Dana Ghinet: Pana la acest moment, cea mai grava eroare a Beneficiarului este ca se astepta din partea consultantului ca acesta trebuie sa faca tot si sa stie tot, ceea ce este de multe ori imposibil. Beneficiarul nu asimileaza aceasta colaborare ca pe un parteneriat in care trebuie sa isi aduca aportul pentru realizarea si implementarea proiectului. În realizarea si implementarea proiectelor de investitii, consultantul are rolul ca impreuna cu Beneficiarul sa inteleaga ideea afacerii, nevoia de finantare, sa gandeasca strategia de abordare a proiectului astfel incat sa atraga si sa gestioneze cu succes implementarea pana la final. Un alt aspect neglijat de multe ori este posibilitatea de finantare ulterioara a proiectului, Beneficiarul subestimand solicitarile si conditiile pe care le impune contractarea unui credit sau a unei linii de credit. Pentru solutionarea ambelor probleme este necesara asumarea responsabilitatii si realizarea proiectelor de investitii cu maxima responsabilitate si realism.

Redactia: Pentru final, ce sfaturi putem oferi celor care acum doresc sa-si transforme proiectul din dorinta in primii pasi concreti spre realizare?

Dana Ghinet: Cred ca primul aspect tine de gradul de urgenta pentru realizarea si implementarea proiectului respectiv deoarece avand in vedere termenele mari de asteptare acesta este un factor extrem de important. Apoi discutam despre disponibilitatea de a astepta si de a se conforma unor conditii impuse de finantator. Daca cele doua aspecte sunt rezolvate atunci restul raman doar subiecte strict tehnice ce tin de realizarea efectiva a proiectului de investitii. Poate ca veti considera simple cele doua conditii, dar rugamintea mea este sa reflectati foarte bine deoarece experienta practica demonstreaza ca lucrurile nu sunt intotdeauna asa cum par a fi la prima vedere.

Lasa un comentariu

Vezi comentariile

Gheorghe TIMOTIN

30 ianuarie 2015, 02:46 PM

Bravo Dana,

Am programat de a fi la 04.01.15 la iasi, solicit o programare si cu Dumeata.

Răspunde